Veelgestelde vragen

search
Sorteren:
Wat kan ik met de third-party feed en hoe kan ik deze gebruiken?

Deze feed bevat aanbod in HTML formaat en kan snel ingezet worden op een website met een zelfgekozen styling. De feed wordt ’s ochtends vroeg eenmalig bijgewerkt en kan na downloaden als databron gebruikt worden. Dit limiteert het gebruik van bandbreedte, maar heeft als nadeel dat de data niet real-time is en de structuur is niet makkelijk aanpasbaar. Om de feed aan te vragen kunt u contact opnemen met Het Nieuwbouw Platform, via info@hetnieuwbouwplatform.nl. Vermeld onderstaande gegevens in de mail:

  • Naam van de website die de feed gaat gebruiken
  • IP adressen van alle servers die de feed gaan inladen
  • Wens wat betreft koop en/of huur
  • Wens wat betreft volledige projectgegevens, alleen woninggegevens of de minimale set van gegevens
  • Techniek
Hoe kan ik projectgegevens geautomatiseerd invoeren?

Als project- en bouwnummergegevens reeds zijn opgenomen in een backend systeem, dan is het mogelijk dit systeem te koppelen aan de database van Het Nieuwbouw Platform. Deze geautomatiseerde koppeling voorkomt dat gegevens op meerdere plaatsen beheerd moeten worden. Deze webservice gebruikt geen SOAP/API maar een eigen XML formaat. Meer informatie is te vinden via “Hulp bij techniek”.

  • Techniek
Hoe kan ik een werkende OAuth token verwijderen?

Om een token te verwijderen, kun je een mail sturen naar info@hetnieuwbouwplatform. Vermeld hierin de webservice die je gebruikt (data123456), voor welke opdrachtgever en voor welke site de werkende token is geregistreerd. Je krijgt een mail terug als de token is verwijderd.

Technische ondersteuning nodig? Neem contact op met Het Nieuwbouw Platform, info@hetnieuwbouwplatform.nl of 070 30 04 370.

  • Techniek
Ik kan de makelaar niet selecteren in de lijst bij betrokken partijen?

Alle makelaars worden centraal beheerd in de database, om te voorkomen dat er dubbelingen in de database komen te staan. Staat de makelaar niet in de database of zijn de gegevens van de makelaar gewijzigd? Stuur een mail naar info@hetnieuwbouwplatform met daarin de naam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, website en JPG logo (indien beschikbaar) van de makelaar. Je krijgt een mail als de makelaar is toegevoegd aan de database, zodat je de makelaar kunt selecteren in Projectbeheer bij stap 2d.

  • Projectbeheer
Ik kan de opdrachtgever niet selecteren in de lijst bij betrokken partijen?

Alle opdrachtgevers/ontwikkelaars worden centraal beheerd in de database, om te voorkomen dat er dubbelingen in de database komen te staan. Staat de opdrachtgever/ontwikkelaar niet in de database of zijn de gegevens van de opdrachtgever/ontwikkelaar gewijzigd? Stuur een mail naar info@hetnieuwbouwplatform met daarin de naam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, website en JPG logo (indien beschikbaar) van de opdrachtgever/ontwikkelaar. Je krijgt een mail als de opdrachtgever/ontwikkelaar is toegevoegd aan de database, zodat je de makelaar kunt selecteren in Projectbeheer bij stap 2d.

  • Projectbeheer
Wat betekent een verkort inschrijfformulier?

Bij een verkort inschrijfformulier zijn veel minder velden verplicht. Alleen het e-mail adres moet ingevuld worden, de rest is optioneel. Hierdoor wordt de drempel voor het tonen van interesse lager en maakt het ook makkelijker voor een potentieel geïnteresseerde om het formulier op bijvoorbeeld op een mobiel in te vullen. Het grote nadeel is een gebrek aan gegevens die te gebruiken zijn voor statistische analyses. Zo is de herkomst analyse binnen projectbeheer minder nuttig.

  • Projectbeheer
  • Techniek
Hoe authenticeer ik via OAuth?

Om een OAuth koppeling op te zetten zijn account gegevens (data123456) en een oauth client bibliotheek nodig. Voor PHP hebben we in de documentatie een voorbeeld client vrijgegeven. De meeste gangbare programmeertalen hebben een eigen OAuth client toevoeging of bibliotheek. Raadpleeg de handleiding van deze bibliotheken of het internet voor informatie over het toepassen van deze techniek.

Dit is de basis URL waar alle OAuth aanroepen naar toe gaan. Momenteel werkt deze met de OAuth 1.0a (Three-legged authentication) variant. Meer informatie over deze en andere OAuth varianten is te vinden op http://oauthbible.com/#oauth-10a-three-legged.

Technische ondersteuning nodig? Neem contact op met Het Nieuwbouw Platform, info@hetnieuwbouwplatform.nl of 070 30 04 370.

  • Techniek
Hoe krijg ik mijn project op Funda?

Je kunt de ingevoerde projectgegevens beschikbaar stellen aan de makelaar (in zijn eigen Kantoor Automatiseringspakket), zodat deze de gegevens kan gebruiken om op Funda te plaatsen. Dit gaat via de technische koppeling “Gateway Nieuwbouw”. Deze koppeling is alleen voor NVM makelaars en Vastgoedbeheerders te gebruiken.

Een handleiding hoe je een project beschikbaar kunt maken voor de makelaar is te vinden via “Hulp bij projectbeheer”.

  • Doorleveringen
Hoe krijg ik mijn project op Jaap, Huislijn, Huizenzoeker en .......?

Het ingevoerde project wordt geautomatiseerd doorgestuurd naar diverse websites. Hiervoor hoef je dus geen extra handelingen te verrichten. Het project is uiterlijk de volgende dag te vinden op de website. Een overzicht van de websites waaraan we het aanbod doorleveren is te vinden op de www.hetnieuwbouwplatform.nl

  • Doorleveringen
Hoe werkt de koppeling met Nieuwbouw-Nederland?

Als je geen gebruik maakt van het CRM pakket van Nieuwbouw-Nederland, wordt het ingevoerde project geautomatiseerd doorgestuurd naar Nieuwbouw-Nederland. Het project is de volgende dag te vinden op de website. Ingevulde interesseformulieren komen terug in de database van Het Nieuwbouw Platform, zodat je ze verder kunt verwerken. Hieraan en aan de koppeling met Nieuwbouw-Nederland zitten geen extra kosten verbonden.

  • Doorleveringen
Hoe werkt het met de leads die ik via Nieuwbouw-Nederland binnen krijg?

De formulieren die ingevuld worden op de websites van Nieuwbouw-Nederland, komen geautomatiseerd terug in de database van Het Nieuwbouw Platform. Hieraan zitten GEEN kosten verbonden.

  • Doorleveringen
Wat kost het om mijn project in te voeren?

Je betaalt een eenmalig tarief als de woning in verkoop of verhuur wordt gepubliceerd. Voor dit tarief blijft de woning online staan tot deze verkocht of verhuurd is. Het abonnementstarief is afhankelijk van het aantal woningen dat door de abonnee jaarlijks nieuw op de site wordt geplaatst. Hoe hoger dit aantal, hoe lager het tarief. Voor deze tarieven, klik hier.

  • Kosten
Wat kost een project in voorbereiding (PIV)?

Niets.

  • Kosten
Wat kost een pre-sale project?

Niets.

  • Kosten
Wat kost een project in verkoop/huur?

Je betaalt een eenmalig tarief als een bouwnummer in verkoop/huur wordt gepubliceerd. Als het bouwnummer zowel huur als verkoop is, betaal je dus eenmalig voor dat bouwnummer, maar wordt het wel op beide manieren getoond. Voor dit tarief blijft het bouwnummer online staan tot deze verkocht/verhuurd is. Het abonnementstarief is afhankelijk van het aantal woningen dat door de abonnee jaarlijks nieuw op de site wordt geplaatst. Hoe hoger dit aantal, hoe lager het tarief. Voor deze tarieven, klik hier.

  • Kosten
Waar vind ik de herkomst rapportage?

Klik in Het Nieuwbouw Platform projectbeheer in het project op stap 2c “Interesse” op “Bekijk de herkomst rapportage”.

  • Big data
  • Projectbeheer
Hoe krijg ik mijn project op AmsterdamWoont.nl en wat kost het?

Je project met woningen wordt automatisch in de zoeker van Amsterdam Woont geplaatst als je abonnee bent van Het Nieuwbouw Platform. Ben je geen abonnee, maar wil je je woningen toch tonen in de zoeker, zijn er verschillende abonnementen die je kunt afsluiten. Een Project In Voorbereiding (PIV) plaatsen kan altijd, aangezien dit niets kost, dit heet het Light abonnement. Echter als je project dan in verkoop gaat, wordt het niet meer getoond. Er is ook de mogelijkheid om een projectabonnement af te sluiten, hiermee kun je eenmalig een project invoeren voor € 75,- per bouwnummer. Of je kunt een abonnement afsluiten bij Amsterdam Woont naast je deelname die je betaald voor het Platform Amsterdam Woont zelf. Hierdoor kom je wel in de staffel, waarvan je gebruikt maakt met alle andere abonnees die zich ook hebben aangesloten via het platform voor invoer in de database. Door middel van dit abonnement kun je alleen projecten invoeren in de regio waarvan je lid geworden bent, in dit geval dus in de regio van Amsterdam Woont. Voor de verschillende mogelijkheden, klik hier.

  • Kosten
Hoe kan ik zien waar een geïnteresseerde het interesseformulier heeft ingevuld?

Bij stap 2c “Interesse” in projectbeheer van Het Nieuwbouw Platform klik je op “download ingevulde formulieren in Excel formaat”. De derde kolom “Domain” geeft aan op welke website de interesse is ingevuld.

  • Big data
  • Projectbeheer
Hoe kan ik mijn aanbod makkelijk op mijn corporate site plaatsen?

Elke abonnee van Het Nieuwbouw Platform krijgt een responsive woningzoeker in een neutraal template. Deze zoeker kan eenvoudig op de site geplaatst worden door de link van de zoeker onder een button te hangen.

Het is tevens ook mogelijk om de (eigen) webbouwer een woningzoeker op te laten maken in corporate kleuren en/of volledig te integreren in de website. Meer informatie hierover is te vinden via “Hulp bij techiek”.

  • Doorleveringen
  • Techniek
Wat betekent “gewogen voorkeuren” in de herkomst rapportage?

Het aantal gewogen voorkeuren is altijd gelijk of hoger dan de voorkeuren. Stel: 1 geïnteresseerde heeft meerdere voorkeuren, dan worden deze verdeeld over de woningtypen bij “Gewogen voorkeuren”. Indien 2 woningtypen worden aangeklikt worden aangeklikt, dan krijgen die beide 0,5 “punten”.

  • Big data
Kan ik ook gegevens uit de database analyseren?

Ja, je kunt o.a. gebruik maken van de herkomst rapportage. Tevens zijn we samen met de NEPROM bezig met het realiseren van de NMA Tool (Nieuwbouw Markt Analyse tool). Hierover volgt binnenkort meer nieuws!

  • Big data
Wat betekenen de voorkeuren die niet onder een woningtype vallen?

Deze interesses zijn binnengekomen toen het project in voorbereiding “live” staat/stond. Er waren toen nog geen woningtypes aangemaakt. Een project in voorbereiding met woningtypes is een pre-sale project. De voorkeuren komen dan op woningtype niveau binnen.

  • Big data
Wat is Pre-sale?

Pre-sale wordt gebruikt om een project te toetsen aan de markt. Er hoeven in deze fase nog geen bouwnummers ingevoerd te worden. Het project wordt getoond op woningtype niveau met een prijsrange. Zo kan de woningaanbieder evt. het programma of prijs optimaliseren. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Het Nieuwbouw Platform, info@hetnieuwbouwplatform.nl of 070 30 04 370.

  • Projectbeheer
Wat is de Nieuwbouw Markt Analyse?

De Nieuwbouw Markt Analyse is een tool die informatie geeft over de data in de database van Het Nieuwbouw Platform. De Nieuwbouw Markt Analyse geeft zicht in wat er in een bepaald gebied is ontwikkelt. Wil je bijvoorbeeld weten wat er in Groningen voor woningen met een oppervlakte tussen de 60-80m2 is gevraagd? Dat kan nu! De tool is een filter over de database van Het Nieuwbouw Platform en wordt samen met de NEPROM ontwikkeld.

  • Big data
Waarom staat mijn project niet live?

Check altijd eerst de status van je project, bij stap 5 in Projectbeheer. Hier geef je de publicatiedatum mee aan een project.

In concept, geeft aan dat het project geen publicatiedatum heeft. Voer een datum in bij “In voorbereiding” of “In verkoop/huur”. Kan je hier geen datum invullen, dan mist er nog informatie om het project met deze status te publiceren. Hetgeen dat mist, staat vermeld in het vlak.

Niet getoond op de website, geeft aan dat de vinkjes “Tonen” voor de bouwnummers in stap 4b niet aan staan.

Verkocht/verhuurd, geeft aan dat alle bouwnummers in stap 4b op verkocht/verhuurd staan. Volledig verkochte of verhuurde projecten worden niet meer getoond aan de consument.

Ingetrokken, geeft aan dat alle bouwnummers in stap 4b op ingetrokken staan. Deze status wordt o.a. gebruikt als bouwnummers herontwikkeld worden.

Archief, geeft aan dat het project gearchiveerd is. Het project kun je niet meer bewerken als het deze status heeft en komt niet meer naar voren in Projectbeheer tussen de actieve projecten van de opdrachtgever.

  • Projectbeheer
Hoe kan ik het beste een storing en/of foutmelding doorgeven?

Per mail, info@hetnieuwbouwplatform.

Vermeld in de mail met welke techniek je werkt (API, SOAP of ander). Geef aan welke stappen je hebt gemaakt voordat je de foutmelding kreeg (incl. code) en stuur vooral ook de foutmelding mee.

  • Techniek
Wat kan ik met de API service en hoe kan ik deze implementeren?

De API service is een zogenaamde REST API. Hiervoor is in de eerste plaats een OAuth token nodig. Als je een token hebt, kunnen alle projecten opgevraagd worden via https://api.niki.nl/projects/mine?oauth_token=123456 waar 123456 vervangen dient te worden door uw token.

Technische ondersteuning nodig? Neem contact op met Het Nieuwbouw Platform, info@hetnieuwbouwplatform.nl of 070 30 04 370.

  • Techniek
Waarvoor is de developer token optie bij het aanvragen van een OAuth token?

Met de developer token kun je de ingevoerde projectinformatie tijdelijk opvragen om de projectwebsite te kunnen bouwen en o.a. een digitale kavelkaart te koppelen. Hiervoor hoeft het project dus niet gepubliceerd te worden om de website te kunnen bouwen.

Hoe gaat het in z’n werkt? Zolang het project de informatie bevat die nodig is om de gewenste status in te stellen kun je met de developer token de phase parameter meegeven om het project op te halen alsof het de gewenste status heeft. Om bij een project in concept de woningtypes op te halen geef je de phase=SALE mee. Let op, meegeven van INPREPARATION zorgt voor een lege lijst. Dit omdat een project in voorbereiding alleen woningtypes laat zien als aan de ‘presale’ voorwaarde is voldaan. Ook de bouwnummergegevens kunnen worden opgehaald op deze manier.

Een developer token is enkele weken geldig.

  • Techniek
Hoe krijg ik mijn project op BredaWoont.nl en wat kost het?

Je project met woningen wordt automatisch in de zoeker van Breda Woont geplaatst als je abonnee bent van Het Nieuwbouw Platform. Ben je geen abonnee, maar wil je je woningen toch tonen in de zoeker, zijn er verschillende abonnementen die je kunt afsluiten. Een Project In Voorbereiding (PIV) plaatsen kan altijd, aangezien dit niets kost, dit heet het Light abonnement. Echter als je project dan in verkoop gaat, wordt het niet meer getoond. Er is ook de mogelijkheid om een projectabonnement af te sluiten, hiermee kun je eenmalig een project invoeren voor € 75,- per bouwnummer. Of je kunt een abonnement afsluiten bij Breda Woont naast je deelname die je betaald voor het Platform Breda Woont zelf. Hierdoor kom je wel in de staffel, waarvan je gebruikt maakt met alle andere abonnees die zich ook hebben aangesloten via het platform voor invoer in de database. Door middel van dit abonnement kun je alleen projecten invoeren in de regio waarvan je lid geworden bent, in dit geval dus in de regio van Breda Woont. Voor de verschillende mogelijkheden, klik hier.

  • Kosten
Hoe krijg ik mijn project op GroningenWoont.nl en wat kost het?

Je project met woningen wordt automatisch in de zoeker van Groningen Woont geplaatst als je abonnee bent van Het Nieuwbouw Platform. Ben je geen abonnee, maar wil je je woningen toch tonen in de zoeker, zijn er verschillende abonnementen die je kunt afsluiten. Een Project In Voorbereiding (PIV) plaatsen kan altijd, aangezien dit niets kost, dit heet het Light abonnement. Echter als je project dan in verkoop gaat, wordt het niet meer getoond. Er is ook de mogelijkheid om een projectabonnement af te sluiten, hiermee kun je eenmalig een project invoeren voor € 75,- per bouwnummer. Of je kunt een abonnement afsluiten bij Groningen Woont naast je deelname die je betaald voor het Platform Groningen Woont zelf. Hierdoor kom je wel in de staffel, waarvan je gebruikt maakt met alle andere abonnees die zich ook hebben aangesloten via het platform voor invoer in de database. Door middel van dit abonnement kun je alleen projecten invoeren in de regio waarvan je lid geworden bent, in dit geval dus in de regio van Groningen Woont. Voor de verschillende mogelijkheden, klik hier.

  • Kosten
Hoe krijg ik mijn project op UtrechtWoont.nl en wat kost het?

Je project met woningen wordt automatisch in de zoeker van Utrecht Woont geplaatst als je abonnee bent van Het Nieuwbouw Platform. Ben je geen abonnee, maar wil je je woningen toch tonen in de zoeker, zijn er verschillende abonnementen die je kunt afsluiten. Een Project In Voorbereiding (PIV) plaatsen kan altijd, aangezien dit niets kost, dit heet het Light abonnement. Echter als je project dan in verkoop gaat, wordt het niet meer getoond. Er is ook de mogelijkheid om een projectabonnement af te sluiten, hiermee kun je eenmalig een project invoeren voor € 75,- per bouwnummer. Of je kunt een abonnement afsluiten bij Utrecht Woont naast je deelname die je betaald voor het Platform Utrecht Woont zelf. Hierdoor kom je wel in de staffel, waarvan je gebruikt maakt met alle andere abonnees die zich ook hebben aangesloten via het platform voor invoer in de database. Door middel van dit abonnement kun je alleen projecten invoeren in de regio waarvan je lid geworden bent, in dit geval dus in de regio van Utrecht Woont. Voor de verschillende mogelijkheden, klik hier.

  • Kosten
Ik krijg geen SMS, hoe kan ik nu in Projectbeheer?

Het kan zijn dat er bij een van de providers een storing is en hierdoor de sms niet verstuurd of ontvangen kan worden. Als je belt naar Het Nieuwbouw Platform, 070 30 04 370, kunnen we je sms opzoeken. Dan kun je iig inloggen in Projectbeheer.

Het zou ook kunnen zijn dat er geen storing is. Naar alle waarschijnlijkheid ligt het dan aan je telefoon. Het afsluiten en opstarten van je telefoon zou al genoeg kunnen zijn. Ook zou je inbox vol kunnen zijn. Het kan ook aan de instellingen van je telefoon liggen. Over het algemeen kun je bij je eigen provider en via Google vinden wat er eventueel aan jou telefoon aangepast zou moeten worden.

  • Projectbeheer
Is Het Nieuwbouw Platform duur?

Nee, er wordt éénmalig afgerekend per woning. Hiervoor mag de woning in het systeem blijven tot deze verkocht/verhuurd is. Alle doorleveringen en het gebruik van de technische documentatie is gratis. Projecten in voorbereiding en pre-sale projecten zijn gratis. De content is en blijft van jou en mag je ten alle tijden weer gebruiken.

  • Kosten
Waaraan dient mijn project te voldoen om op Funda geplaatst te worden?

Download hieronder de richtlijnen voor het doorplaatsen van een project van de database van Het Nieuwbouw Platform naar Funda. Hiervoor maken we gebruik van de Gateway Nieuwbouw.
Voorwaarden waaraan een project dient te voldoen voor plaatsing op Funda

  • Doorleveringen
  • Projectbeheer

Hulp nodig bij projectbeheer?

Er zijn diverse handleidingen beschikbaar. Via onderstaande button kom je bij de laatste versies van de handleidingen.

Hulp bij projectbeheer keyboard_arrow_right

Hulp nodig bij techniek?

Via onderstaande button ga je naar de pagina waarop je technische handleidingen kunt vinden voor o.a. de API en SOAP.

Hulp bij techniek keyboard_arrow_right